A través d’aquesta cita, Sancho ens exposa que tot i tenir la intenció de
fer de les TIC una eina de innovació educativa, aquesta no acaba ser-ho, ja que
no es tenen en compte aspectes com el context sociocultural, la percepció del
procés d’E-A, o la pròpia pràctica educativa. Per tant, encara no s’ha passat
de les TIC a les TAC, és a dir, veure les noves tecnologies com una eina d’aprenentatge
i del coneixement.
En relació aquesta idea que ens transmet Sancho, altres autors com Aparici i Silva (2011) han abordat
aquesta temàtica. En concret, si ens fixem en un dels articles d’aquests, ens plantegen la idea de que avui
dia encara continua imperant un model pedagògic tradicional transmissor a les
aules, malgrat al incorporació de les TIC en aquests entorns. I aquesta
situació és la que exposa Sancho en la cita presentada.
Així un model pedagògic tradicional transmissor, presenta un sentit unidireccional,
establint una divisió entre emissors i receptors i en conseqüència, no tenint
en compte la col·laboració ni l’aprenentatge constructiu entre docent i
discent. Aleshores, contempla un
aprenentatge individualista. Aquesta pedagogia està sustentada en un model anomenat “feed-back”
que dóna reforç als missatges de la font d’informació i reprodueix el camí i
pautes de l’emissor. Dins de l’àmbit educatiu, s’entendria com el fet de seguir
o reproduir els itineraris informacional dels docents i/o llibres de text. Així
doncs, representaria un feedback dirigit al docent, un procés d’E-A centrat en
la taca del docent.
Aquest model pedagògic que encara es posa en pràctica avui dia no permet
fer el salt de les TIC a les TAC, un pas necessari per a poder adaptar-se a la
revolució tecnològica que està vivint la nostra societat. Per tant, aquest
model d’aprenentatge de masses queda obsolet
davant la necessitat d’instaurar pràctiques pedagògiques comunicatives i
col·laboratives.
Llavors, queda en evidència la necessitat de desenvolupar un aprenentatge centrat en l’estudiant,
personalitzat el qual permeti a l’alumnat aprendre a través de la immersió i el
descobriment. Sens dubte, ens referim a una pedagogia de la interacció.
Aquesta, suposaria el foment de la comunicació i el diàleg entre les parts implicades
en el procés d’E-A, i la coautoria i participació en la construcció d
coneixements. Per tant, s’entén com un
acte de construcció i de connexió entre tots els interactuants on tots tenen el
mateix estatus, independentment de l’enunciació que es realitzi.
En aquest sentit, les TIC poden
suposar mitjans revolucionaris que facilitarien la posada en pràctica d’aquest aprenentatge
interactiu, però tal i com diu Ogilvy (2006): les noves tecnologies poden
suposar una millora per a l’educació en funció de la capacitat dels docents per
treure el màxim potencial d’aquestes eines.
En aquest punt és com es justifica el pas de les TIC a les Tac, ja que, tal
i com esmenta Järvelä (2006) poden
augmentar el grau d’autenticitat de l’aprenentatge i suscitar major interès i
motivació en l’alumnat. Tanmateix, permeten construir comunitats virtuals amb
diferents escoles, equips col·laboratius i equips docents.
En definitiva,
les TIC poden arribar a ser una gran eina d’aprenentatge, però és necessari que
els docents, prenguin consciència que un veritable aprenentatge transformador i
interactiu depèn de l’ús que ells en facin d’aquestes eines. És a dir, en
realitat el que és important és la forma d’ensenyar del docent, ja que aquesta
determinarà el procés d’aprenentatge dels alumnes. Així, malgrat es tingui una
pissarra digital a l’aula, si el docent no sap fer-la servir o és limita a
fer-ne un ús reproductiu (transmissió de continguts sense interacció amb
l’alumnat) no s’aconseguirà generar aprenentatges significatius entre els
estudiants.
Les noves tecnologies estan dissenyades per facilitar-nos el nostre dia a
dia, però no ens hem d’oblidar de que l’èxit d’aquestes es troba en la
utilització que fem d’aquestes, tant a nivell personal, laboral o social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada