dijous, 30 de gener del 2014

Autoavaluació

  • Què he après en aquesta assignatura?
Per començar a respondre aquesta pregunta, m'agradaria posar èmfasi en el procés d'aprenentatge que ha suposat la meva experiència com a blogger, ja que mai havia tingut una pàgina personal on poder intercanviar coneixements, informació, opinions o comentaris. La utilització d'aquest recurs digital m'ha permès ampliar les meves competències tecnològiques, molt necessàries en la societat actual, familiaritzant-me en un camp que fins ara havia estat desconegut per mi. Per tant, considero que, en aquest mètode d'aprenentatge innovador perquè he combinat l'ús de les noves tecnologies juntament amb els continguts impartits a l'assignatura, de l'anàlisi de la bibliografia bàsica i de les meves pròpies reflexions.
sentit, ha estat un

En particular, he tingut la possibilitat d'aprofundir en nous temes i conceptes que desconeixia, malgrat la gran presència de les TIC a la nostra vida, els quals es poden resumir de forma global a la següent llista:
  1. Aproximació teòrica i pràctica sobre els conceptes TIC i TAC, així com la competència tecnològica (conceptualització).
  2. L'anàlisi de l'ús de les noves tecnologies a l'àmbit educatiu (software educatiu, les tablets, l'e-learning, els mitjans audiovisuals, la Web 2.0,  etc.)
  3. Noves formes de fer ús de les TIC a l'àmbit educatiu (estudiar com haurien de ser  les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge impartides a les aules)
Amb el transcurs de l'assignatura, m'han anat sorgit inquietuds pel que fa a les noves tecnologies i la relació amb l'àmbit educatiu. Però aquestes inquietuds van més enllà, ja que començo a plantejar-me com es podrien extrapolar a altres contextos, al marge de l'educació formal, tan coneguda i estudiada a diversos nivells.  Així doncs, algunes preguntes que m'he plantejats són:

    - Les TIC poden ser eines que afavoreixin l'experiència i el creixement personal d'altres col·lectius més    enllà de les aules dels centres educatius?
    - És possible que hi hagi dificultats per fomentar l'ús de les TIC, com a eina de coneixement en altres       contextos?
    - Quins col·lectius podrien ser els destinataris d'una formació en matèria de competència digital? És  rellevant que aquests col·lectius adquireixin un mínim coneixement de les noves tecnologies?

I en relació a l'àmbit de l'educació formal, se m'han suggerit qüestions com:

- Fins a quin punt, les noves tecnologies són un mètode d'ensenyament i aprenentatge innovador?
- El fet d'incorporar les TIC a les aules millora l'adquisició de coneixements i per tant el rendiment acadèmic?

A totes aquests interrogants he pogut donar resposta a partir de la participació en aquesta assignatura. Per tant a grosso modo, els puc contestar de la següent manera:

Sí, les TIC poden ser unes eines de gran utilitat que afavoreixin el desenvolupament personal i social en qualsevol context on es posin en pràctica, ja que el simple fet d'utilitzar-les i familiaritzar-se amb aquestes ja genera un aprenentatge, per tant una evolució en la persona.  És important que tota persona tingui un mínim de coneixement i domini sobre les noves tecnologies, ja que vivim en una societat de la informació on cada vegada la tecnologia està més present a les nostres vides (Ex. anar al metge, consultar rebuts i factures on-line, compres per Internet, nous mètodes de comunicació - com el whatsapp-, etc). Per tant, queda evidenciada la necessitat de que les persones adquireixin uns mínims en competència digital, com pot ser la competència tecnològica (relacionada amb saber manegar les eines digitals). Tot i així, caldria fer un pas més endavant, promovent que les persones siguin conscients de l'ús de les TIC i puguin desenvolupar una visió crítica sobre els continguts d'aquestes. 

Dins de l'àmbit educatiu, les eines digitals poden arribar a ser un mètode innovador d'ensenyament, ja que per si soles ho possibiliten, i a més representen una motivació pels alumnes (ja que és quelcom nou en la seva experiència) però dependrà de l'ús que en fa la persona. Si aquesta no explota al màxim les seves potencialitat de res servirà que l'eina en qüestió faciliti un aprenentatge interactiu. Per tant, està a les mans del docent el fet de que una eina tecnològica sigui una innovació educativa. És aquest qui decideix si fomentar un ús transformador, simbòlic o reproductiu, i en conseqüència, el resultat acadèmic de l'alumnat serà X o Y

Finalment, en qualsevol context on es vulgui instaurar l'ús de les noves tecnologies, es produirà una dificultat per fer-ho, ja que quedaran evidenciades les desigualtats existents. Així doncs, per exemple si a una escola s'impulsa l'ús de les tablets, és probable que hi hagi alumnes que no puguin utilitzar-les degut a la manca de recursos econòmics de la família. Tanmateix, fora del context escolar, la instal·lació de noves eines tecnològiques comporta un cost econòmic i pot ser que l'entitat, l'organització o el centre no pugui fer front a les despeses que comporta.

Aquests coneixements adquirits i aquesta visió crítica que he pogut desenvolupar gràcies al meu aprenentatge sobre els continguts de l'assignatura, seran de gran utilitat de cara al meu futur professional. Penso que és així, perquè si algun cop he de treballar amb les TIC, procuraré fer un ús el més innovador i transformador possible, on els destinataris puguin aprendre a través de la immersió, de l'exploració i en definitiva, a través de la pràctica. A partir d'aquí, m'agradaria fomentar en aquests un esperit crític sobre l'ús que han de fer i de la percepció d'aquestes eines digitals. Tot i així, penso que hi ha un seguit d'obstacles per a extrapolar l'ús de les TIC al nostre àmbit professional, l'Educació Social, un fet que penso que ens ha mancat desenvolupar en aquesta matèria. 
  • Com ho he après?
Les sessions magistrals m'han proporcionat coneixements en relació a diferents aspectes relacionats amb les noves tecnologies, tal i com he comentat anteriorment. Alguns d'aquests són les possibilitats i límits de les TIC, l'ús que se'n fa d'aquestes, l'alfabetització digital o els mitjans audiovisuals.

A través de les lectures he pogut veure els diferents posicionaments i opinions de persones expertes pel que fa a les noves tecnologies, els usos que es fan d'aquestes, la web 2.0, com els mitjans de comunicació transmeten estereotips de gènere, la innovació educativa a través de les TIC, la docència en línia i l'aprenentatge a distància i el pas necessari de les TIC a les TAC. I, arrel de d'aquestes lectures he pogut ampliar el meu bagatge cultural i desenvolupar una visió crítica d'aquestes eines. 

Els treballs d'avaluació m'han ajudat a sintetitzar la informació que he adquirit a través de lectures i sessions magistrals, tot relacionant diferents idees entre si, així com contrastar-les amb la meva pròpia percepció. 

El treball en grup, m'ha permès plantejar-me que no només l'ús de les TIC està relacionat amb l'entorn escolar, sinó que el seu ús es pot extrapolar a altres contextos i amb altres persones, ja que tothom té dret a adquirir una alfabetització digital. En el meu cas, amb el meu grup, hem plantejat l'elaboració d'un Lipdub en un centre residencial d'acció educativa, el qual ha estat innovador, perquè normalment no s'utilitzen les TIC en aquests centres i a més la seva posada en pràctica els proporcionaria molts aspectes positius com: adquirir competències digitals, el treball de valors per saber conviure en societat i l'expressió personal.

  • Què és el que he trobat a faltar en l'aprenentatge de l'assignatura?

A partir de les diferents tasques i activitats d'aprenentatge proposades per la docent, penso que el meu procés per assolir nous coneixements i ampliar la meva competència digital ha estat molt significatiu, gràcies al treball constant que he realitzat al llarg de l'assignatura.  Això denota interès, ganes per aprendre i motivació pel que fa al món tecnològic. Algun punt feble del meu procés, podria ser el fet de no haver llegit més lectures de la bibliografia bàsica complementària degut a una manca de temps personal considerable per fer-ho. 

En relació a aspectes de l'assignatura que es podrien millorar, penso que hi ha diversos i que s'han de prendre com una crítica constructiva que permeti millorar l'aprenentatge de futurs alumnes, tal i com vaig comentar a l'última pregunta de l'examen. Per exemple, es podria haver aprofundit en l'ús de nous recursos digitals, més enllà d'aquells que tenen una finalitat educativa. Amb això em refereixo a que es podria haver fet un aprenentatge a través de la pràctica, l'experimentació, la qual ha estat notablement escassa,  un fet que s'oposa al que promou el concepte d'ús interactiu i transformador de les TIC, tant treballat a l'aula. 
A més, penso que podriem haver fet ús d'altres eines, perquè moltes ja les coneixíem. O també, centrar-nos en altres contextos més enllà dels centres escolars, ja que aquesta assignatura està dirigida tant per alumnes de pedagogia com per alumnes d'educació social.

No obstant, estic contenta perquè he ampliat els meus coneixements i he pogut desenvolupar una visió crítica sobre les noves tecnologies, he conegut alguns recursos digitals interessants com l'Scratch, el Blog o l'Evernote i he pogut gaudir de xerrades a càrrec d'experts en l'àmbit de les noves tecnologies (Noemí Santiveri, Josep Maria Silva, Pere Marqués i Teresa Romeu), un domini i experiència que han sabut transmetre a través dels seus discursos i accions, un fet que valoro molt positivament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada