A la sessió d’avui,
hem treballat el concepte d’e-Learning, és a dir, l’aprenentatge o formació a
distància a través de les noves tecnologies. A partir d’aquí, hem hagut d’elaborar
una rúbrica per avaluar el procés d’aprenentatge dels discents a través de les activitats
que vam proposar en una sessió anterior a la plataforma Moodle. El nostre rol
com a professors va implicar la recerca de materials d’aprenentatge com ara
articles online i la confecció d’activitats relacionades amb la temàtica dels articles.
El tema que ens va tocar va ser: Las TIC y la innovación. Posibilidades y limitaciones.
A la seguent imatge es pot apreciar els documents teòrics i activitats
plantejades.
Per a realitzar
la rúbrica d’avaluació de les activitats formatives proposades, la meva
companya Esther i jo ens hem basat en aquelles competències que hem considerat
que haurien d’adquirir els alumnes a partir de la lectura dels articles i la
realització de les activitats proposades “Valorant les TIC possibilitats i
límits” i “Reflexions amb el Prezi”. Com
a escala avaluativa hem considerat els següents criteris: Presento dificultats (1), En sé una mica (2)
i Ho sé fer (3).
Competències
|
1. Presento dificultats
|
3. En
sé una mica
|
5. Ho
domino
|
Identificació de les idees principals de
l’autor
|
Tinc dificultats per reconèixer les
idees més importats que presenta el text
|
En general identifico bé els aspectes
més importants del text
|
Identifico sense dificultats quines
són les idees més rellevants del text
|
Formulació de pròpies idees en base a les aportacions
de l’autor
|
Presento dificultats en l’elaboració
de les meves pròpies idees en base al text
|
A vegades em costa formular la meva pròpia
percepció sobre el contingut del text
|
No tinc cap problema en la formulació
de les meves pròpies idees un cop llegit el text
|
Reconeixement de l’ús que es fa de les TIC a
les aules
|
No tinc clar quin és l’ús que es fa de
les TIC a l’aula
|
Sé identificar més o menys l’ús que es
fa de les TIC a les aules
|
Sé clarament l’ús que es fa de les TIC
a l’aula
|
Capacitat de formular punts forts de l’ús de
les TIC a l’aula
|
No sé quins punts forts té l’ús de les
TIC a les aules
|
Tinc una petita idea dels punts forts
de l’ús de les TIC a les aules
|
Identifico clarament quins són els
punts forts de l’ús de les TIC a les aules
|
Capacitat de formular punts febles de l’ús de
les TIC a l’aula
|
No sé quins punts febles té l’ús de
les TIC a les aules
|
Tinc una petita idea dels punts febles
de l’ús de les TIC a les aules
|
Identifico clarament quins són els
punts forts de l’ús de les TIC les
aules
|
Elaboració de propostes de millora per vèncer
els punts febles
|
Em costa elaborar propostes de millora
de l’ús de les TIC a les aules
|
Puc elaborar força bé propostes de
millora de l’ús de les TIC a les aules
|
Elaboro, sense dificultats, propostes
de millora de l’ús de les TIC a les aules
|
Maneig del recurs digital educatiu Prezi
|
Tinc dificultats en la utilització del
Prezi
|
Sé utilitzar una mica el Prezi
|
Domino l’ús del Prezi
|
Síntesi de les idees més rellevants que s’exposarà
|
Em costa fer un resum de les idees que
exposaré
|
Sé fer prou bé un resum de les idees que
exposaré
|
Resumeixo, sense dificultats, les
idees que exposaré
|
Cerca d’informació complementària per
resoldre dubtes
|
No sé buscar informació complementària
per resoldre dubtes
|
A grans trets sé buscar informació
complementària per resoldre dubtes
|
Domino la cerca d’informació
complementària per resoldre dubtes
|
En definitiva, a través d'aquesta rúbrica considerem que l'alumnat podrà fer una autoavaluació del seu procés d'aprenentatge i implicació a la realització de les activitats propsoades en la plataforma Moodle. Aquesta eina, permetrà fer una reflexió i incorporar propostes per millorar el propi procés formatiu. A més, si aquesta s'ha d'enviar contestada al professorat, aquest podrà conèixer quin ha estat el nivell d'aprenentatge i implicació assolida per part dels alumnes.
No obstant això, és important destacar que aquest mètode d'autoavaluació es realitzi amb alumnes prou madurs per així evitar el falseig de les respostes.
POdria ser que a partir d'aquesta rúbrica l estudiant reconegui punts forts i febles però però potser s'equivoca. Com podem orientar-lo, de manera que sàpiga que ha identificat bé els punts febles i forts...
ResponEliminaHola Alejandra, contestant a la teva pregunta, en primer lloc considerar que un aspecte o temàtica té punts forts o febles és quelcom subjectiu. Malgrat això si considerem, com a docents, que l'alumne no ha pogut reconèixer adequadament quins són els punts forts i febles d'una temàtica, podem orientar-lo a través de tutories individuals a les quals se'l fes reflexionar amb l'exemplificació de situacions. En aquest cas, exemples sobre l'ús de les TIC a les aules. Aquesta opció seria una bona forma de reconèixer si ha pogut fer una bona identificació o en cas contrari millorar aquesta habilitat.
Elimina