dijous, 14 de novembre del 2013

Sessió 7: Treballar amb la ràdio

La segona part de la classe d'avui ha estat dedicada al treball amb la ràdio, una xerrrada impartida per N. Santiveri. 
El fet de treballar amb la ràdio en qualsevol context educatiu té una doble vessant. La primera és l'educativa, la qual presenta un seguit d'objectius i continguts d'aprenentatge. I la segona és tècnica, ja que el seu treball et permet conèixer com funciona. Per tant, des de la segona vessant parlem de competència instrumental.

La ràdio Colifata va ser una de les pioneres en treballar amb una vessant educativa, en concret dins del camp de l'educació social. Aquest exemple va tenir una gran influència a escala mundial i en altres indrets es va optar per treballar amb la ràdio tot creant petits grups de treball. La ràdio és doncs, una eina motivadora, que convida a participar. 

Utilitzar el recurs

Una de les coses que s'ha de tenir present, és que s'ha de treballar amb un guió, el qual contempla les variables Temps i Micros (persones que parlen). 

Existeixen 3 tipus de micròfons:
  1. Tradicional: més econòmic (al voltant de 6€). Té una connexió manual.
  2. Inalàmbric: requereix un captador de senyal i antena (similar a l'ús del wifi). Els inconvenients són l'elevat preu (100€ aprox.) i les parets, la presència de les quals representa un obstacle per a l'arribada de la senyal. 
  3. De corbata: Són petits i es porten a la camisa o corbata. Permeten una lliure mobilitat i no carregar amb el micròfon a les mans. Necessiten un receptor de senyal.
Durant la gravació de les veus, s'utilitzen diferents tècniques per enriquir els tons de veu. Es poden fer més greus o més aguts. També s'ajusta el volum o es creen efectes especials. Aquestes accions permeten fer l'escolta molt més entretinguda i agradable. 

Per a gravar so, Santiveri, ens recomana fer ús del programa Audacity que és oficial i reconegut per moltes institucions. És gratuït i es pot descarregar d'Internet. Permet treballar a nivell audiovisual. 

Per últim hem pogut posar en pràctica la utilització de la ràdio, a través de l'enregistrament d'una noticia entorn a la Festa Major de l'Autònoma. 


Reflexionant entorn a la utilització d'aquesta eina com a mitjà educatiu, penso que té molts avantatges, ja que permet treballar l'expressió oral, la capacitat d'anàlisi i de síntesi de la informació, l'expressió escrita, la paciència i el respecte al torn de paraula. A més de poder conèixer el funcionament del pròpi instrument. Així, el treball amb la ràdio es pot traslladar a qualsevol context, com ara a les escoles, centres cívics, centres de la tercera edat, Centres Residencials d'Acció Educativa o bé amb el treball de persones amb diversitat funcional o amb problemes psicològics, entre molts altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada