dimecres, 20 de novembre del 2013

Sessió 8: Ús educatiu de les tablets digitals

Avui hem tingut la oportunitat de gaudir d'una xerrada a càrrec del professor Pere Marqués sobre l'ús educatiu de les tablets.

Per introduir-nos la temàtica ens ha plantejat tres preguntes sobre les quals havíem de reflexionar , un cop finalitzada la seva exposició.
  • Per què considerem que és imprescindible integrar les TIC a l'àmbit educatiu?
  • Quins avantatges i inconvenients aporten les tablets quan entren a les aules? On està el seu valor afegit?
  • Quins impactes té l'ús de les tablets digitals? Els discents aprendran més? Millorarà el seu rendiment acadèmic i el seu procés d'aprenentatge? 
Per tal de poder ampliar el nostre bagatge cultural en relació a aquest aparell electrònic, Marqués ens ha ofert una pinzellada sobre l'aparell en sí, motius per fer-ne ús a les aules, els canvis que han patit les aules arrel de l'entrada de les TIC o el concepte d'i-Person.

Motius per fer-ne ús de les TIC a les aules:

-Competència digital informacional de l'alumnat, com ara saber cercar informació amb intel·ligència i criteri o saber moure's amb seguretat per la xarxa.  Es tracta d'un aprenentatge pràctic no teòric, per lo que han d'aprendre'n a partir del contacte i ús de les TIC. Aquest aprenentatge permet:

 Aprenentatge continu // Productivitat personal i grupal // Comunicació i actuació al ciberespai

- Requereix una actualització curricular, és a dir, el currículum s'ha d'actualitzar a partir de la tecnologia. 

- Recursos didàctics: Les TIC han de suposar una innovació metodològica i una eina de millora del procés d'E-A, adequant-se a la diversitat individual de les aules. 

El ciberespai ens ha canviat el món, fet que comporta que a les aules s'hagin canviat:

- Objectius: conceptes, fets, idiomes. Competències d'aprenentatge autònom i continu, valors, etc. 

-Avaluació: nous criteris, memoritzar i "fer recolzaments" (apunts a Internet)

- Eines (TIC): aquestes entren a les aules i en són un exemple: la pissarra digital, els continguts digitals a l'aula 2.0, la permanent connexió a Internet o la plataforma educativa EVA. 

- Noves infraestructures i  organització per tal d'adaptar-se a l'ús de les TIC a les aules. 

- Metodologia: activitats, rols escola-família, entorn, etc.

El concepte d'i-Person:

Val a dir que l'ésser humà ha evolucionat a i-Person, essent persones que permanentment estan connectades a la xarxa a través de diferents aparells tecnològics com ara smartphones, ordinadors, tablets, rellotges digitals, i-Pod, etc. Tenir a l'abast algun d'aquests aparells permet empoderar a la persona perquè aquesta tindrà una font de coneixement, xarxes socials i informació a la mà, a un sol click.
En definitiva, tal i com afirma Marqués:

"Es como si nuestro cerebro se hubiera ampliado con un nuevo lóbulo (Internet) que nos permite SIEMPRE acceder a cualquier información que nos interese, comunicarnos con cualquier persona y realizar todo tipo de actividades en un ciberespacio que se constituye como alternativa a los hasta ahora habituales espacios físicos. Esto no es una mutación ni nos da la omnisciencia, pero constituye un salto evolutivo de primera magnitud en la evolución humana: ahora las personas (las "iPersonas") somos potencialmente mucho más poderosas". 


(Veure article complet, al web Tecnonews)

Reflexionant una mica...
  • Per què considerem que és imprescindible integrar les TIC a l'àmbit educatiu?
 En certa manera és imprescindible perquè el món avança i en conseqüència ho han de fer les diferents esferes que el composen, ja que sinó això suposa un endarreriment en quant a l'adquisició de competències per "sobreviure" en una societat cada cop més tecnològica . Així doncs, és important integrar les TIC a les aules, però sent crítics i conscients en la forma de fer-ho. La seva presència i ús ha de significar un avantatge, una millora del procés d'E-A, però mai una reproducció del model educatiu imperant o una eina que dificulti la consolidació dels aprenentatges dels alumnes.

  • Quins avantatges i inconvenients aporten les tablets quan entren a les aules? On està el seu valor afegit?
Avantatges
Inconvenients
Accés a informació actualitzada
Complementació dels continguts  transmesos a classe
Eina motivadora pels alumnes
Eina innovadora
Ajuda a desenvolupar la creativitat de l’alumnat
Contribueix a l’autoaprenentatge
Elevat cos econòmic
Generadora de desigualtats entre els alumnes
Necessitat de tenir connexió a Internet
Font de distracció pels alumnes
Incompetència digital dels docents



En resum, com a valor afegit es podria considerar la potent eina educativa i d'aprenentatge que suposa les tablets, però s'ha de ser conscient i s'ha de reflexionar sobre l'ús que es fa d'aquestes. S'hauria de treballar per tal de poder realitzar bones pràctiques educatives amb l'ús de les tablets digitals.

  • Quins impactes té l'ús de les tablets digitals? Els discents aprendran més? Millorarà el seu rendiment acadèmic i el seu procés d'aprenentatge? 
Com ja he mencionat, la utilització de les tablets poden arribar a esdevenir una gran eina que ajuden a millorar el procés d'aprenentatge dels alumnes, ja que suposen una innovació metodològica com ara la realització de noves activitats més motivadores. És a dir, el seu ús pot significar un punt a favor en l'aprenentatge dels discents. 
No obstant això s'ha de destacar que malgrat haver-hi una gran varietat de recursos tecnològics, l'actuació i la forma d'ensenyar dels docents té una gran rellevància en la generació d'aprenentatges dels alumnes. Així les estratègies didàctiques, les habilitats, l'interès personal per l'ensenyament o  la disponibilitat del docent són aspectes clau en la millora dels aprenentatges de l'alumnat; elements que van més enllà de la presència o no de les tablets o altres tecnologies a l'aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada