diumenge, 3 de novembre del 2013

Sessió 6: Codis QR, la realitat agumentada


Avui hem pogut gaudir d’una xerrada a càrrec de Josep Maria Silva, doctor en Pedagogia, professor de matemàtiques i ciències naturals. A més, és professor associat a la Universitat Autònoma de Barcelona. 

Cada vegada més, la tecnologia és més present a la nostra vida diària. Un aspecte que demostra aquest fet, és la temàtica de la conferència;  l’ús dels codis QR i AR.  Aquests codis permeten enriquir la nostra realitat, un fet que es denomina com Realitat Augmentada. És a dir, és l’enriquiment de la visualització del món físic (la realitat) amb capes d’informació digital addicional (Silva, JM 2012).

Els codis QR són l’evolució dels antics codis de barres, els quals tenien una capacitat limitada (només 26 xifres). Aquests tenen un format bidimensional  que permeten augmentar la capacitat i són decodificables des d’un simple dispositiu mòbil o PC, sempre i quan tinguin el software i app correcta per a llegir-los. Diem que s’ha produït una unificació al introduir les aplicacions lectores dels codis als aparells mòbils, perquè la majoria de la població disposa d’un. 

Què podem afegir-hi?

En els codis QR es poden afegir textos, VCARD (targetes de visites), MCARD (targetes multimèdia), VCAL (notes calendari), SMS, trucades. També URL o e-mails, entre d’altres.

Com podem crear un codi QR? 

Actualment, a la xarxa podem trobar una gran varietat de programes on-line que et permeten generar el teu propi codi QR incloent-hi la informació que es desitgi, ja sigui publicitat o dades personals. Per fer-ho simplement accedim a una d’aquestes pàgines web (cercada al buscador google) com ara http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/ , indiquem quin tipus de codi volem generar i omplim les dades que ens demanen.

Per fer més dinàmica i interessant la xerrada, Silva ens ha animat a crear-nos el nostre propi codi QR sobre el bloc de l’assignatura, de manera que hem pogut posar en pràctica allò que ens ha ensenyat.
A la imatge de la dreta us deixo la prova del codi QR, que he tingut oportunitat de fer. 


Un cop fet això ens ha presentat dos projectes socioeducatius que ha realitzat mitjançant els codis QR al terme municipal de Rubí. 
  •  Projecte de QR codificació dels carrers de Rubí
El projecte consistia en que cada escola participant havia d’escollir un carrer de la ciutat de Rubí i estudiar el personatge que dona lloc al carrer en qüestió. Per exemple si una escola triava el carrer de Joan Maragall havien de buscar la seva vida, escrits, imatges, entrevistes a les persones que han viscut sempre al carrer, entre d’altres aspectes. 

Aquest treball anava més enllà del mètode d’estudi tradicional, ja que va permetre utilitzar les TIC i fer un estudi de camp, tot sortint a conèixer la gent del carrer.  A través dels codis QR, situats sota de les plaques que donen nom al carrer, els ciutadans del municipi poden consultar el treball realitzat pels alumnes rubinencs/ques. Per tant, representa un projecte educatiu innovador perquè fa ús de les TIC. A més, acaba sent un projecte de ciutat perquè la ciutadania s’implica en aquest. És a dir, els pares i familiars dels nois/es que van realitzar el projecte senten la necessitat de consultar el treball elaborat. Per fer això possible des de les escoles es va iniciar una petita formació sobre  la utilització dels codis QR a càrrec dels alumnes que van participar en l’elaboració del projecte. 

Tanmateix, a molts polígons industrials de Rubí es van produir canvis. Les empreses van implantar codis QR amb una localització geogràfica per tal de facilitar la seva ubicació.

Aquest projecte educatiu revolucionari va guanyar el Premi Internacional Educated 2011 i va ser finalista d’un altre. A més aquest no va finalitzar aquell any, sinó que al següent any es va ampliar la informació codificada, tot afegint-la en anglès. 

Per a més informació del projecte podeu consultar aquest enllaç: http://pfarqrscp.blogspot.com.es/2013/09/blog-post_17.html
  •  50è aniversari de la Rierada de Rubí en Realitat Augmentada
Per commemorar la Rierada del 1962, es va desenvolupar un projecte, en el qual es va fer una recopilació d‘imatges, notícies de l’època, vídeos, àudios i una  línia del temps així com el relat “L’aigua de la riera”.  Les diverses escoles de la ciutat van participar confeccionant el relat o treballant els fets a través d’una maleta pedagògica. A més, els alumnes rubinencs van tenir la possibilitar de gravar el relat en un àudio, el qual es podria escoltar a través dels codis QR presents als panells informatius ubicats en diferents trams de la riera de Rubí, coneguts com Punts d’Interès (POI’s). 
 
 
En definitiva, Silva ens va donar a entendre que a més de poder divulgar informació a través dels codis QR, es poden fer usos educatius. Com ara:
  • Enriquiment amb informacions complemetàries del material imprès en paper.
  • Enriquiment amb vídeo de documents i llibres de texts, com per exemple els audiollibres. 
 A més, permeten desenvolupar les competències a nivell digital de tot l’alumnat, tant a nivell formal com no formal. 

Si us interessa la temàtica, podeu trobar més informació als blocs de J.M. Silva:

I si sentiu curiositat sobre els projectes realitzats al municipi de Rubí, podeu consultar les següents URL's:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada