Avui hem pogut
gaudir d’una xerrada a càrrec de Josep Maria Silva, doctor en Pedagogia,
professor de matemàtiques i ciències naturals. A més, és professor associat a
la Universitat Autònoma de Barcelona.
Cada vegada més,
la tecnologia és més present a la nostra vida diària. Un aspecte que demostra
aquest fet, és la temàtica de la conferència; l’ús dels codis QR i AR. Aquests codis permeten enriquir la nostra
realitat, un fet que es denomina com Realitat Augmentada. És a dir, és
l’enriquiment de la visualització del món físic (la realitat) amb capes
d’informació digital addicional (Silva, JM 2012).
Els codis QR són
l’evolució dels antics codis de barres, els quals tenien una capacitat limitada
(només 26 xifres). Aquests tenen un format bidimensional que permeten augmentar la capacitat i són
decodificables des d’un simple dispositiu mòbil o PC, sempre i quan tinguin el
software i app correcta per a llegir-los. Diem que s’ha produït una unificació
al introduir les aplicacions lectores dels codis als aparells mòbils, perquè la
majoria de la població disposa d’un.
Què podem afegir-hi?
En els codis QR
es poden afegir textos, VCARD (targetes de visites), MCARD (targetes
multimèdia), VCAL (notes calendari), SMS, trucades. També URL o e-mails, entre
d’altres.
Com podem crear
un codi QR?
Actualment, a la
xarxa podem trobar una gran varietat de programes on-line que et permeten
generar el teu propi codi QR incloent-hi la informació que es desitgi, ja sigui
publicitat o dades personals. Per fer-ho simplement accedim a una d’aquestes
pàgines web (cercada al buscador google) com ara http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/
, indiquem quin tipus de codi volem generar i omplim les dades que ens demanen.
Per fer més
dinàmica i interessant la xerrada, Silva ens ha animat a crear-nos el nostre
propi codi QR sobre el bloc de l’assignatura, de manera que hem pogut posar en
pràctica allò que ens ha ensenyat.
A la imatge de la dreta us deixo la prova del codi QR, que he tingut oportunitat de fer.
Un cop fet això
ens ha presentat dos projectes socioeducatius que ha realitzat mitjançant els
codis QR al terme municipal de Rubí.
- Projecte de QR codificació dels carrers de Rubí
El projecte
consistia en que cada escola participant havia d’escollir un carrer de la
ciutat de Rubí i estudiar el personatge que dona lloc al carrer en qüestió. Per
exemple si una escola triava el carrer de Joan Maragall havien de buscar la
seva vida, escrits, imatges, entrevistes a les persones que han viscut sempre
al carrer, entre d’altres aspectes.
Aquest treball anava més enllà del mètode
d’estudi tradicional, ja que va permetre utilitzar les TIC i fer un estudi de
camp, tot sortint a conèixer la gent del carrer. A través dels codis QR, situats sota de les
plaques que donen nom al carrer, els ciutadans del municipi poden consultar el
treball realitzat pels alumnes rubinencs/ques. Per tant, representa un projecte
educatiu innovador perquè fa ús de les TIC. A més, acaba sent un projecte de
ciutat perquè la ciutadania s’implica en aquest. És a dir, els pares i familiars
dels nois/es que van realitzar el projecte senten la necessitat de consultar el
treball elaborat. Per fer això possible des de les escoles es va iniciar una
petita formació sobre la utilització
dels codis QR a càrrec dels alumnes que van participar en l’elaboració del
projecte.
Tanmateix, a molts
polígons industrials de Rubí es van produir canvis. Les empreses van implantar
codis QR amb una localització geogràfica per tal de facilitar la seva ubicació.
Aquest projecte
educatiu revolucionari va guanyar el Premi
Internacional Educated 2011 i va ser finalista d’un altre. A més aquest no
va finalitzar aquell any, sinó que al següent any es va ampliar la informació
codificada, tot afegint-la en anglès.
Per a més
informació del projecte podeu consultar aquest enllaç: http://pfarqrscp.blogspot.com.es/2013/09/blog-post_17.html
- 50è aniversari de la Rierada de Rubí en Realitat Augmentada
Per commemorar la
Rierada del 1962, es va desenvolupar un projecte, en el qual es va fer una
recopilació d‘imatges, notícies de l’època, vídeos, àudios i una línia del temps així com el relat “L’aigua de
la riera”. Les diverses escoles de la
ciutat van participar confeccionant el relat o treballant els fets a través d’una
maleta pedagògica. A més, els alumnes rubinencs van tenir la possibilitar de
gravar el relat en un àudio, el qual es podria escoltar a través dels codis QR
presents als panells informatius ubicats en diferents trams de la riera de
Rubí, coneguts com Punts d’Interès (POI’s).
Més detells del projecte: http://ar-qr-repensemlescola.blogspot.com.es/2013/10/50-aniversari-rierada.html
En definitiva,
Silva ens va donar a entendre que a més de poder divulgar informació a través
dels codis QR, es poden fer usos educatius. Com ara:
- Enriquiment amb informacions complemetàries del material imprès en paper.
- Enriquiment amb vídeo de documents i llibres de texts, com per exemple els audiollibres.
A més, permeten
desenvolupar les competències a nivell digital de tot l’alumnat, tant a nivell
formal com no formal.
Si us interessa
la temàtica, podeu trobar més informació als blocs de J.M. Silva:
I si sentiu curiositat sobre els projectes realitzats al municipi de Rubí, podeu consultar les següents URL's:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada