dimarts, 8 d’octubre del 2013

Sessió 3: Anàlisi de la nostra experiència educativa. Quin ús s'ha donat sobre les noves tecnologies?


Al llarg del meu procés educatiu, pràcticament l'ús que s'ha fet de les noves tecnologies a l'aula ha estat reproductiu. Tot i així, a l'etapa d'Educació Primària, a vegades, se'n feia un ús més interactiu-simbòlic.

  • Educació Primària
A edats més primerenques, estant a Educació Primària, encara no es feia ús de les TIC a classe. Tot i així, l'escola tenia una aula destinada a una assignatura anomenada "Informàtica". En aquesta matèria ens ensenyaven a utilitzar l'ordinador en sí, el microsfot office, i l'Internet Explorer. Quan navegàvem per Internet ho feiem per pàgines de contigut educatiu com ara Xtec, a la qual podíem fer exercicis de forma més interactiva i, posteriorment posàvem en comú, amb els companys,  els resultats obtinguts en aquestes. Si acavàbem abans de temps, el mestre ens deixava temps lliure i el dedicàvem a jugar a jocs online.

L'aula d'informàtica també era utilitzada per l'activitat extraescolar d' "Informàtica". En aquesta, ens ensenyàven bàsicament a escriure correctament a través d'un programa. Tanamteix, apreníem a cercar informació a la web, sintetitzar-la i traspassar-la a un word.  Recordo que aquí, ens van explicar com es feia un correu electrònic i els usos que podía tenir.

Per tant, el fet de poder posar en comú els resultats obtinguts en les activitats o el fet de cercar informació de forma col·lectiva, per a mi va suposar un ús més interactiu-simbòlic que no pas reproductiu. 

  •  Educació Secundària
Un cop a Secundària, continuava havent-hi una assignatura anomenada "Informàtica" a la qual apreniem amb major profunditat a utilitzar el Word, l'Excel i el Power Point, ja que així podríem fer els treballs amb aquests programes. Bàsicament vam utilitzar molt el Word i l'Excel. D'exposicions no en fèiem mai, per tant només ens servia per a transcirure la informació d'una forma diferent, de caire més viusal. Així, bàsicament l'ús era reproductiu.

Recordo que, en un curs, excepcionalment a l'assignatura de "Matemàtiques" ens van ensenyar a utilitzar un programa online on es podien elaborar funcions. A més, l'utilitzàvem a l'aula juntament amb la tradicional pissarra. Així, això podria representar un ús de les TIC com a mitjà d'aprenentatge de caire més interactiu-simbòlic, sense arribar a ser transformador.

  • Estudiant a la Universitat
 Un cop arribat als ensenyaments universitaris, l'ús que es fa de les tecnologies és, per una banda individual, cadascú a la seva llar, i per l'altra a l'aula. En el segon cas, els docents utilitzen presentacions Power Point per explicar els contiguts curriculars. Per tant clarament és un ús reproductiu.

A primer curs, però a l'assignatura de TIC-TAC, vaig viure un canvi totalment "revolucionari". Vaig poder fer ús d' ordinadors Apple i les activitats formatives que vam realitzar van ser totalment noves. En primer lloc vam haver d'analitzar el llenguatge audiovisual, en concret, el meu grup va escollir realitzar un anàlisi dels dibuixos animats. Aquest anàlisi no s'havia de fer a través d'un Power Point o un Word, sinó utilitzant el propi recurs. És a dir, a través d'un vídeo. Altres companys van presentar el Prezi, un programa online de presentació d'informació o el programa d'ús fotogràfic Picasa. Una segona activitat, va ser gravar un vídeo, utilitzant una càmera de vídeo de la universitat i un editor de vídeos. Va ser una experiència maravellosa.

Cal destacar que la docent, quan havia d'explicar alguns contiguts, ho feia a través de videos o de la pissarra digital, ja que tenia coneixements sobre aquesta i podia fer-ne ús.
Clarament, en aquesta asignatura, des del meu punt de vista, es va fer un ús transformador de les noves tecnologies, un fet que valoro molt positivament.

Malauradament, la resta de cursos, fins ara, han fet i fan un ús completament reproductiu del sistema d'ensenyament-aprenentatge tradicional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada